Examentijd…

… is ook verbetertijd.

Dit jaar had ik net geen 40 studenten onder mijn hoede die ik de basisbeginselen van de Dovencultuur moest bijbrengen.  Met zes vragen per examen loopt het aantal te verbeteren antwoorden dan ook snel op, en met een storende dochter en een vriendin annex nieuwbakken mama die ik zoveel mogelijk probeer te ontzien wegens al heel druk met onze kleine meid, bleef ik maar uitstellen en uitstellen wegens zelf ook al genoeg te doen, tot ik er enkele dagen geleden echt niet langer meer mee mocht wachten wegens deadline.  De groepswerken, die toch ook behoorlijk wat leeswerk met zich meebrachten, waren al een hele tijd geleden gelezen en (algemeen) goedgekeurd, maar gisteravond besefte ik pas dat enkele daarvan nog geen kwotatie hadden gekregen.  Na zo’n tijd mocht ik dus opnieuw beginnen lezen, want de studenten horen het cijfer te krijgen dat ze verdienen, en geen nattevingerwerk waar een punt of twee meer of minder niet uitmaakt. Hoe geeft men dan eerlijk een cijfer aan een groepswerk, wetende dat er in elk werk mogelijks bloed, zweet en tranen gestoken is, en dat met verschillende thema’s die geen vergelijking mogelijk maken qua inhoud.   Eer, geweten en een helder hoofd. Zo doet men dat dan, zeker?

En de ongeveer 240 (open) vragen van het eigenlijke examen maakten het me nog moeilijker, met af en toe lang nadenken over een half puntje meer of minder op een bepaalde vraag.

Enfin, ik heb in eer en geweten eergisteren, gisteren en vandaag de nodige rode strepen gezet en wat bedenkingen geplaatst.  Maandag deliberatie en dinsdag proclamatie van de afgestudeerden, die nu elk al een dikke proficiat verdienen voor het harde werk en die mijn vakken allemaal al enkele jaren achter de rug hebben.  Het ga ze goed als tolk Vlaamse Gebarentaal (en op andere vlakken ook, dat spreekt voor zich).

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder M'n job(s)

Geef een reactie

