Weblogs en videoblogs

Ik zat me vanmiddag tijdens mijn werk af te vragen hoe het kwam dat er in België tot nu toe zo weinig dove mensen zijn met een echt interessante weblog waar ook thema’s die de doven zelf aangaan, aan bod komen. Ik besloot toen maar om meteen na het thuiskomen van mijn werk (nog) eens via de website van doven.be rond te kijken in de Deaf Flemish Blogosphere. Ik zocht uitdrukkelijk naar websites die het niet alleen maar over nieuws hebben (zoals bvb. bartalmai.be, die zichzelf wel een vlog noemt maar het in feite niet is, toch niet volgens de definitie die ik aan een vlog geef). Verschillende doven die zich daar hebben aangemeld op de link-pagina hebben weliswaar soms een mooi profiel aangemaakt bij deze of gene datingboxsite à la Redbox, maar een échte weblog of vlog waar mensen vertellen over wat zij meemaken, al dan niet in de dovengemeenschap? Het resultaat is na mijn korte onderzoek bedroevend: Witte Zwanen, Zwarte Zwanen; Pigs Can Fly ; de weblog van Helga Stevens (al is die website toch eerder in de partijpolitieke sfeer); de website van ene Cuteboy en Hildaholics. De oogst is dus mager. Kan iemand mij eens vertellen hoe dat komt?

Het is natuurlijk wel zo dat de vijver om uit te vissen in Vlaanderen (schattingen gaan van 4000 tot 7000 Vlaamse Doven) zeer klein is, maar dat zou eigenlijk geen argument mogen zijn. In de VS swingen de weblogs en vlogs de pan uit, en elke dove ginder lijkt bij wijze van spreken wel een mening klaar te hebben. Dat zou hier ook wel eens mogen gebeuren. Het valt echter op: het aantal mensen dat op interessante posts op deze bestaande blogs ingaat en erover discussieert, blijkt klein te zijn.

Misschien wordt het toch maar tijd voor de Vlaamse doven om wat internationaler te gaan (voor zover dat al niet gebeurt: verschillende van bovengenoemde bloggers – toeval bestaat niet – hebben al in het buitenland vertoefd).

Iemand een reactie?

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Deaf/Deafhood

Geef een reactie

