Geen tolk…

… en dinsdag een hele dag opleiding samen met de collega’s? Wat moet men dan? Mijn collega’s doen het al zo vaak voor me, en zij moeten óók die opleiding kunnen volgen zonder afgeleid te worden door het tolken. Er zit maar één ding op, mijn oude Sennheiser uit de kast halen. Recent had ik hem al eens opnieuw opgeladen voor een andere opleiding, maar toen gaf de batterij nadien amper teken van leven. Op hoop van zegen heb ik het vannacht opnieuw geprobeerd. We zullen zien hoelang de batterijen het uithouden na een drietal jaren buiten gebruik te zijn geweest.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Maar bon, we moeten soms ook roeien met de riemen die we hebben.  Ik gebruikte een voorloper van bovenstaand machientje van de eerste kleuterklas tot ergens in de eerste jaren van het middelbaar.  Toen ik maatschappelijk werk deed (tussendoor was ik twee jaar verloren aan fysica- en ingenieursstudies ) besloot ik tot de aanschaf van bovenstaand speelgoed, dat in feite weinig meer is dan twee heel gesofisticeerde eenrichtingswalkietalkies.  De docent (in dit geval) draagt een microfoon verbonden met een zender.  Deze stuurt signalen door naar de ontvanger, die de geluiden omvormt zodat ik ze het best kan horen.  Via een snoertje (tegenwoordig draadloos, of wat dacht u?) gaat het signaal naar mijn hoorapparaat, dat via een soort van kopje aan het hoortoestel werd bevestigd.

Voor slechthorende mensen kan dit toestel van goudwaarde zijn, maar zodra men doof (of bij een aantal mensen zelfs “slechts” zwaar slechthorend) is, helpt dit toestel over het algemeen niet zo veel, afgezien dan van enkele uitzonderingen. Voor hen is een gebarentolk vaak een absolute noodzaak om volledig te kunnen deelnemen aan een vergadering, debat, opleiding…

En er zijn er te weinig.  En dan besliste de Vlaamse regering vorige week in al haar oneindige goedheid om de uurvergoeding (oftewel het loon) van de tolken op te trekken met 3 euro (na 2 jaar komt er nog één euro bij).  Het ziet ernaar uit dat ik mijn Sennheiser nog even moet blijven gebruiken. De volledige gelijkwaardigheid is nog niet voor morgen.

Oh, wat klink ik zeurderig vandaag!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Deaf/Deafhood

Geef een reactie

