Ik ben dit land…

… en een deel van zijn kiezers stilaan k*tsbeu. Er vallen doden uit racisme, de xenofobie en sluimerende ontevredenheid stuwt het Vlaams Belang naar steeds hogere resultaten in de peilingen, en zelfs uitgeregende betogingen en begeesterende toespraken allerhande lijken daar niets aan te kunnen verhelpen.

Ik zal wel dom zijn, maar ik begrijp het niet. We leven in één van de beste landen ter wereld (dat heb ik niet bedacht, dat zeggen eminente onderzoekers van de VN), we hebben al 61 jaar geen oorlog meer in dit apenland gehad; we hebben prachtige bossen en parken waar het een lust is om met vrouw, man of hond in rond te kuieren; de grootsteden worden met de jaren mooier (wie het Gent van nu en 10 jaar geleden met elkaar vergelijkt, of Antwerpen, of Bergen, of Luik… kan niet anders dan dat toegeven); de vele wegen zijn niet meer – of toch al veel minder – die hobbelige kasseiweggetjes uit de tijd van Felix Timmermans “Boerenpsalm”. De Ronde van Vlaanderen ging dit jaar over een (grove schatting) vijftien à twintigtal kilometer kassei. Vroeger was gewoon het héle parcours over die kinderkopjes! En niet omdat de organisatoren het zo leuker vonden, neen, er wàs gewoon niks anders om over te rijden! We hebben tegenwoordig tientallen soorten konfituur om uit te kiezen in de Carrefour, Delhaize of eender welk supergrootwarenhuis…

(Doet me denken aan Toon Hermans:)

We hebben lekkere boterjus
Cabaret en ijsrevue
We hebben bruin- en wittebrood
En een overvloed aan bloot
We hebben hash en mogadon
En een nieuwe magnetron
We hebben alles, zuur en zoet
Oh, het gaat in Holland goed

Maar we staan met z’n allen in de file
En ze slaan je op je bakkes in de tram
Staat je auto in de stad, wordt je radio gejat
Maar we hebben vijfenveertig soorten jam

(volledige tekst hier)

En toch, en toch: de minste tegenslag lijkt tegenwoordig genoeg om het Vlaams Belang een extra stem te bezorgen. Op dezelfde dag als de uitgeregende betoging in Antwerpen, waar een 20.000-tal mensen een stille herdenking hield voor Luna, Oulematou en Songül, bezochten bijna drie keer zoveel mensen het Wijnegem Shopping Center.

Mensen, waar zijn we mee bezig? Vroeger had ik begrip voor Vlaams Belang-kiezers: ze waren misnoegd om wat er allemaal foutliep in dit land. En er loopt nog altijd heel wat mis. Maar is het allemaal dan echt zó erg dat men zijn stem wil geven aan een partij die het extreme individualisme nog meer wil uitbuiten? Een partij die de gemeenschap geen enkel recht van spreken meer geeft, maar integendeel het ikke ikke ikke als zuiver en wansmakelijk ideaal nastreeft? We zijn, denk ik, teveel consument geworden, en te weinig mens gebleven.

Ja, mensen, ik ben zonder twijfel naïef. Et alors? Het is niet dat ik niet zie wat er allemaal misloopt: ik zie ook wel dat Belgen van anderslandige origine procentueel gezien vaker misdrijven plegen (de bak in ermee, zoals met iedereen die een misdrijf pleegt!), ik zie ook de schandalen bij de omhooggevallen sujetten van de Charleroise PS, ik voel ook aan mijn adem dat de ozon tijdens zomerse dagen sterk kan pieken. Om kort te zijn: ik zie ook wel in dat de wereld complexer is dan 45 soorten jam in de rekken van de supermarkt.

En toch… hoe langer ik nadenk, hoe minder ik het geduld kan opbrengen om de kiezers van het Belang te begrijpen. Ze zien het niet. Zelfs al zijn ze bestolen, zelfs al zijn ze werkloos, zelfs al kregen ze hun bouwvergunning niet voor hun bijhuisje in de achtertuin… ze hebben het nog altijd beter dan 95% van de wereldbevolking.

Feit/Mening heeft gelijk als hij het volgende stelt: “extreemrechts gedachtegoed is een vorm van irrationeel denken, op formeel vlak erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld een fundamentalistische godsdienstopvatting. Beiden hebben een vooropgestelde eindconclusie, of dat dan over een almachtige God gaat of een stelende Turk doet er voor deze vergelijking weinig toe.”

Een apenland, zoals ik al zei. Het goed hebben, en het niet meer zien, je moet het maar kunnen…

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

